Vectio
Vectio Business PlatformTransformacja cyfrowa

Kierunki rozwoju – rynek procesów digitalizacyjnych w Polsce w 2022 roku

Wbrew stereotypom, skazującym Polskę na miejsca w końcówkach europejskich i światowych rankingów w wielu dziedzinach, stan cyfryzacji w Polsce jest powyżej średniej wschodnioeuropejskiej dla sektora publicznego. Z drugiej strony poziom wiedzy o procesach cyfryzacyjnych oraz umiejętności posługiwania się nowinkami technologicznymi w polskim społeczeństwie, w tym w biznesie–wymagają jeszcze dużych nakładów edukacyjnych.

Stan cyfryzacji w Polsce – założenia raportu

Opublikowany na jesieni bieżącego roku raport pt. „Stan cyfryzacji Polski na tle regionu 2022” przyniósł zwolennikom nowoczesnych technologii dobre wieści. W naszym poprzednim artykule (Cyfryzacja i digitalizacja procesów biznesowych–jak zacząć?) zwracaliśmy uwagę na niepokojące fakty, które skutecznie blokują szybki wzrost poziomu innowacyjności w Polsce, to jest:

  • lukę kompetencyjną (niedostateczną liczbę doświadczonych partnerów transformacji cyfrowej),

  • niedostosowane prawo,

  • brak znanych przykładów udanych zmian transformacyjnych.

Raport opracowany przez fundację Digital Poland przy wsparciu Microsoft wypełnia lukę związaną z brakiem wiedzy o obszarach sukcesu w odniesieniu do polskiej gospodarki pod kątem cyfryzacji.

Sama fundacja Digital Poland promuje krajowe inicjatywy z zakresu nowoczesnych technologii, porównuje je z partnerami w zmianie z obszaru Europy Środkowo–Wschodniej, wyróżnia liderów branży i analizuje poziom cyfryzacji w regionie i kierunki zmian tych procesów.

Digitalizacja w Polsce–jak mierzyć?

Każdy z krajów przeanalizowano pod kątem 55 wskaźników w podziale na następujące pięć obszarów:

  • cyfryzacja biznesu,

  • cyfryzacja sektora publicznego,

  • infrastruktura cyfrowa,

  • gospodarka cyfrowa,

  • kapitał ludzki.

Raport przygotowany został na podstawie danych z Digital Futures Index–biorąc pod uwagę wskaźniki aktualnego poziomu cyfryzacji poszczególnych krajów oraz obszary największego wzrostu w porównaniu z tymi, w których jest więcej do zrobienia.

W raporcie „Stan cyfryzacji Polski na tle regionu 2022” powiązano także poziom zaawansowania technologicznego każdego z pięciu obszarów ze stopniem zaawansowania rozwoju gospodarczego i społecznego badanych krajów, porównując:

  • rozwój gospodarczy,

  • efektywność zarządzania,

  • poziom innowacyjności,

  • zrównoważony rozwój.

Jaki jest stan cyfryzacji w Polsce na tle regionu?

Za ogólny poziom cyfryzacji Polska uzyskała 98 punktów, co daje 2 punkty poniżej średniej dla Europy Środkowo–Wschodniej. Jest jednak liderem, jeżeli chodzi o poziom wykorzystania technologii cyfrowych w sektorze publicznym. Co ważne, w większości pozostałych obszarów osiąga wyniki zbliżone do średniej dla Europy Środkowo-Wschodniej.

Omówmy je po kolei:

  • cyfryzacja biznesu

w kategorii cyfryzacja biznesu Polska osiągnęła 1 punkt poniżej średniej; na taki wynik wpłynął fakt, iż polskie firmy pozostają w tyle pod względem zakupu i aktywnego wykorzystania chmury dla prowadzenia biznesu; jednym z największych wyzwań w tym obszarze jest przyspieszenie przechodzenia na chmurę w celu zwiększenia innowacyjności i produktywności sektora; jednocześnie jako kraj jesteśmy liderem pod kątem zatrudniania specjalistów w zakresie technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) i kluczowym dostawcą tego typu usług nie tylko na obszarze Unii Europejskiej, ale także w Stanach Zjednoczonych;

  • cyfryzacja sektora publicznego

najlepsze wyniki wśród badanych krajów osiągnięto w kategorii cyfryzacji sektora publicznego; wpłynęły na to następujące czynniki:

  • wysoki poziom interakcji społeczeństwa z państwem za pomocą technologii cyfrowych–45% powyżej średniej w tej części Europy,

  • znaczny stopień cyfryzacji w edukacji (18% powyżej średniej);

na pewno do sukcesu przyczyniła się bardzo sprawna adaptacja państwa do wymogów obostrzeń związanych z zapobieganiem Covid–19 oraz szybkie wdrożenie zdalnego modelu pracy wśród urzędników, oraz nauczycieli;

  • infrastruktura cyfrowa

w kategorii infrastruktura cyfrowa Polska uzyskała 101 punktów, czyli nieco powyżej średniej; pomimo wyższych niż średnia wschodnioeuropejska wyników pod kątem korzystania z internetu bądź ze smartfona–wynik zaniża zauważalnie słabsza pozycji w zakresie łączności stacjonarnej czy dostępności pasma dla sieci komórkowych w wielu rejonach kraju; po raz kolejny zwiększenie innowacyjności gospodarki jest polem, na który Polska może poczynić w następnych latach znaczne postępy;

  • gospodarka cyfrowa

Polska wypadła w tej kategorii o 3 proc. gorzej od średniej dla badanych krajów z regionu pomimo tego, że–jak wspomnieliśmy przy omawianiu wyników dla obszaru cyfryzacji biznesu–przewyższa średnią pod względem eksportu usług ICT (25% wszystkich programistów z regionu mieszka w Polsce);

osiągnięto jednak wyniki poniżej średniej pod względem poziomu tworzenia zasobów cyfrowych, wielkości gospodarki cyfrowej ogółem oraz wielkości i możliwości rozwoju sektora startupów; luka kompetencyjna, jaką nasz kraj powinien wypełnić, jest jednym z największych wyzwań najbliższych lat;

  • kapitał ludzki

najmniej punktów uzyskano w kategorii kapitał ludzki–86 to wynik o 14 procent niższy od średniej dla Europy Środkowo–Wschodniej pod względem poziomu umiejętności cyfrowych wśród ogółu społeczeństwa; potencjał zmian winien zostać ukierunkowany na aktywizację cyfrową ludności, a także na powiększanie bazy technologicznych talentów i zmniejszanie nierównowagi płci w usługach IT.

Dlaczego platformy digitalizacyjne są takie ważne? Digitalizacja a ekologia

Podsumujmy korzyści, płynące z promowania nowych technologii, w szczególności cyfryzacji i digitalizacji wszystkich stref: publicznej, biznesowej, prywatnej:

  • zwiększone szanse na osiąganie lepszych wyników we wskaźnikach nie tylko gospodarczych, ale także społecznych,

  • wsparcie w rozwiązywaniu poważnych problemów związanych z łącznością i dostępnością danych w skali kraju,

  • wzrost zamożności społeczeństwa,

  • ponadprzeciętną konkurencyjność biznesu,

  • propagację postaw proekologicznych (na przykład sieć czujników badających stan wody czy powietrza).

Dokąd zmierza digitalizacja w Polsce?

Kluczem do sukcesu będzie zwiększenie zaangażowania rządu w inwestycje promujące cyfrową transformację, ustawowe ułatwienia i zachęty dla liderów zmian technologicznych oraz promowanie wśród przedsiębiorców postaw nastawionych na współpracę.

We wszystkich kluczowych obszarach Polska uplasowała się pośrodku skali, co stwarza wciąż bardzo duże możliwości rozwoju. Podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu wielokrotnie podkreślano wielość szans na rozwój Polski na tle regionu. Pełny raport do pobrania na stronie fundacji Digital Poland: https://digitalpoland.org/publikacje/.

Jako kraj mamy potencjał w takich obszarach jak:

  • udział kobiet w transformacji technologicznej,

  • wzrost liczby studentów studiujących kierunki ścisłe oraz kierunki informacyjno-komunikacyjne,

  • infrastruktura cyfrowa,

  • zwiększenie świadomości cyfrowej w społeczeństwa.

Zapraszamy na stronę Vectio Solutions po przepis na udaną transformację cyfrową Twojej firmy!