Skąd się wzięło podejście Kaizen i jak możesz je wykorzystać w swojej firmie?
Kaizen? Brzmi egzotycznie, prawda? Kojarzy się z innymi zwrotami ze słowem „zen”, znanymi z terminologii używanej w salonach spa i medycyny wschodu. I tak jak one, wyraża dążenie do równowagi, doskonałości – tyle, że w rozumieniu biznesowym. Samo słowo „Kaizen” oznacza poprawę, polepszenie, zmianę na lepsze. Osiąga się ten stan poprzez rozłożenie czegoś na czynniki pierwsze, a następnie jego ponowne złożenie w taki sposób, by pozostały na stole części zbędne, natomiast sam mechanizm działał bez zarzutu. Podpowiadamy, co Kaizen może dać Twojej firmie.
Kaizen – co to? Jak działa filozofia Kaizen?
„Kaizen – cokolwiek robisz, możesz to robić lepiej”
Innymi słowy, Kaizen to:
codzienne poszukiwanie obszarów do ulepszeń,
rozwiązywanie pojawiających się problemów na bieżąco,
nieustanne doskonalenie organizacji,
wykorzystanie wiedzy pracowników jako najlepszego źródła wiedzy o procesie,
zaangażowanie pracowników w procesy optymalizacji,
ciągła identyfikacja i eliminacja marnotrawstw.
Historia japońskiego sukcesu
Początkowo produkty japońskie wcale nie charakteryzowały się wysoką jakością – wręcz przeciwnie, były synonimem kiczu. W połowie lat 30. XX w., japoński wskaźnik nominalny wynagrodzeń był 10 razy mniejszy niż w USA. Japończycy jeździli do Stanów Zjednoczonych podglądać procesy zarządcze gwarantujące sukces. Po 1952 roku Japonia weszła na drogę szybkiego wzrostu gospodarczego i pod względem wartości PKB wyprzedziła w 1953 roku Włochy, a następnie Francję i Wielką Brytanię (1966) oraz RFN (1967), stając się trzecią, po USA i ZSRR, potęgą gospodarczą świata.
Po dwudziestu latach od pierwszych wycieczek japońskich biznesmenów do Stanów Zjednoczonych sytuacja się odwróciła i to Amerykanie zaczęli czerpać z metodyki japońskich menadżerów.
Za architekta ciągłego doskonalenia uważany jest Masaaki Imai. Jego rewolucyjna książka, zatytułowana „KAIZEN: klucz do konkurencyjnego sukcesu Japonii” (KAIZEN The Key to Japan’s Competitive Success”) została opublikowana w 1986 roku i stała się bestsellerem na całym świecie.
Kaizen – jako strategia Twojej firmy
Wyobraź sobie doskonale działający mechanizm, w którym każda śrubka zna swoje miejsce, każdy mechanizm pracuje bez zarzutu, bez zbędnych zanieczyszczeń, a wytworzony produkt spełnia najwyższe normy jakościowe. Nie nadążasz z produkcją, a Twoje towary rozchodzą się jak świeże bułeczki. Taka może być Twoja firma, jeśli zdecydujesz się wykorzystać dziesięciolecia doświadczeń japońskich praktyków. Popatrz na sukces doskonale prosperujących przedsiębiorstw takich, jak: Toyota, Honda czy Sony. Ich pozycja rynkowa została wypracowana podczas dziesięcioleci wzorowania się na metodyce zarządzania jakością, a poziom świadczonych usług jest synonimem doskonałości.
Co można osiągnąć dzięki Kaizen?
Wdrażając metodologię Kaizen w Twojej firmie możesz spodziewać się wielu korzyści, z których największe to:
skrócenie czasów poszczególnych procesów – co pozwala na większą elastyczność,
eliminację zapasów – możliwość zmniejszenia powierzchni magazynowania,
wykluczenie pomyłek prowadzących do wypadków i defektów Twoich produktów – doskonałą jakość, niższe koszty wytworzenia produktu i zminimalizowany poziom zasadnych reklamacji,
optymalizację wykorzystania maszyn i ludzi ich obsługujących, co przekłada się wprost na zwiększenie wydajności każdego z procesów i wzrostu możliwości produkcyjnych,
zmniejszenie kosztów administracji,
udrożnienie kanałów komunikacyjnych w przepływach z góry na dół i z dołu do góry.
Jak wdrożyć Kaizen?
Filozofia zarządzania metodą małych kroków to klucz do sukcesu w każdej dziedzinie życia. Z pewnością przyniesie korzyści i Twojej organizacji, choć wymagać będzie wielu nakładów. Najważniejszym czynnikiem dobrych zmian są pracownicy, ponieważ to ich wysiłek włożony w doskonalenie wydawałoby się drobiazgów w organizacji sprawia, że filozofia działa. Zadaniem menedżera z kolei jest stałe podnoszenie ich morale, zachęcanie do dzielenia się pomysłami, doskonalenie komunikacji, zaangażowanie w szkolenia, budowanie zespołu i motywowanie.
Uznani na rynku polskim eksperci przeprowadzą Cię przez procesy optymalizacyjne, od analizy potrzeb przez pracę nad zmianą nawyków i nastawienia wszystkich członków Twojej firmy po rewolucyjną zmianę podejścia do stanowiska pracy i samego jej wykonywania oraz procesów nadzorczych. Tylko wieloletnie doświadczenie, setki zrealizowanych z sukcesem wdrożeń oraz kompleksowe podejście do optymalizacji procesowej, zarządczej i mentalnej w każdej z partnerskich firm – są gwarancją udanych transformacji. Jeśli jesteś gotowy na wyzwanie i sukces, zapraszamy na vectio.pl.