Vectio
Vectio Business PlatformAutomatyzacjaZrównoważony rozwój

Które procesy biznesowe zautomatyzować jako pierwsze? Najnowsze trendy automatyzacji procesów biznesowych w 2023 roku

Procesy automatyzacji zyskują wciąż na znaczeniu, obejmując coraz szersze obszary w organizacji. Post – pandemiczny boom na aktywności wchodzące w skład Business Process Automation (BPA) wynika z silnych trendów mających na celu cięcie kosztów pracy i jednoczesne zwiększenie oczekiwanych wartości dodanych. W 2022 oraz 2023 roku wciąż na topie są wszelkie inwestycje związane z transformacją cyfrową, w tym digitalizacją i cyfryzacją procesów biznesowych, niemniej jednak zauważalna staje się zmiana kierunku inwestycji w zmiany automatyzujące procesy biznesowe. Poznaj top trendy dla automatyzacji procesowej w 2023 roku.

Czym jest automatyzacja procesów biznesowych firmy (Business Process Automation)?

Już w latach 60. przedsiębiorcy rozpoczęli automatyzację skomplikowanych zadań, wykorzystując systemy ERP (Enterprise Resource Planning Systems). Z kolei BPA, czyli Business Process Automation to inaczej wykorzystanie technologii w celu automatyzacji procesów biznesowych. Może to oznaczać zarówno szerokie inwestycje mające na celu zmianę technologiczną dla wszystkich procesów w firmie, jak i niewielkie etapy w procesie automatyzacji wybranych cykli biznesowych.

Doświadczenia recesji po pandemii wzmogły tendencje automatyzacji firmy w celu:

  • uproszczenia i optymalizacji operacji,

  • standaryzacji przepływów,

  • wzrostu wartości dodanej przedsiębiorstwa,

  • uzyskania oszczędności na kosztach pracy ręcznej,

  • poprawy procesów obsługi klienta.

Podczas automatyzacji w firmie używane narzędzia pozwalają na właściwą integrację pomiędzy elementami procesu i w efekcie – jego zwiększoną wydajność.

Automatyzacja dla firm. Top 5 procesów do automatyzacji na początek

Wśród procesów, określanych jako kluczowe dla przyszłego rozwoju firmy mamy:

  1. zarządzanie zasobami ludzkimi,

  2. rozliczenia z klientami,

  3. obsługa klienta,

  4. zarządzanie finansami,

  5. sprzedaż i logistyka.

Skupienie się na automatyzacji powyższych sektorów biznesowych pozwoli na szybsze uzyskanie zakładanych rezultatów i wpłynie na istotne zwiększenie potencjału Twojej firmy (zwrotu z inwestycji) poprzez wykorzystanie doświadczeń oferowanych przez światowych liderów w branży.

Zarządzanie zasobami ludzkimi – automatyzacja procesów w firmie

Przykładowy zakres robotyzacji:

  • powiązanie czynności związanych z zatrudnianiem z narzędziami Active Directory,

  • wdrożenie tak zwanych ticketów na poszczególne akcje i ich zaplanowanie na bazie określonego algorytmu w celu scentralizowania grup czynności, np.: zakładania konta pracowniczego, importu danych pracownika, nadawania uprawnień zgodnie z zaprogramowanym wzorcem.

Przewidywane korzyści:

  • minimalizacja liczby błędów ludzkich,

  • zmniejszenie skali duplikujących się czynności,

  • bardziej płynny proces zarządzania cyklem pracy.

Rozliczenia z klientami a sztuczna inteligencja (business intelligence data)

Przykładowy zakres zmian (development):

  • zarządzanie całością procesu rozliczeń od złożenia zamówienia po jego realizację, bez przełączania się pomiędzy wieloma aplikacjami, plikami i emailami,

  • automatyzacja w systemach gromadzących leady,

  • wdrożenie automatyki w analizie faktur i płatności.

Przewidywane korzyści:

  • efektywny proces rozliczeń,

  • prostsze i dokładniejsze raportowanie,

  • wzrost satysfakcji klienta,

  • maksymalizacja wartości z przepływów.

Zautomatyzowane procesy w obsłudze klienta

Przykładowy zakres automatyzacji w firmie:

  • raportowanie incydentów związanych z interakcją z klientem,

  • nagrywanie rozmów,

  • eskalacja do ekspertów w zakresie spraw nierozwiązanych dłużej niż zakłada limit,

  • integracja systemów wspierających sprzedaż z aplikacjami obsługowymi w celu optymalizacji procesów,

  • natychmiastowe adresowanie zapytań klienta.

Przewidywane korzyści płynące z automatyki:

  • gwałtowny wzrost efektywności procesu,

  • łatwe wsparcie potrzeb klienta,

  • zwiększenie satysfakcji klienta i poprawa relacji z klientami,

  • budowanie przewagi konkurencyjnej.

Nowoczesne rozwiązania w zarządzaniu finansami

Przykładowy zakres wdrażanych zmian informatycznych:

  • monitorowanie pozycji budżetowych,

  • programowanie pojedynczych transakcji,

  • wstępna rekoncyliacja danych analitycznych z różnych sektorów,

  • raportowanie i algorytmy szacujące.

Przewidywane korzyści:

  • minimalizacja błędów w interpretacji wyników finansowych, prowadzących do nieoptymalnych kosztowo decyzji,

  • szybki dostęp do raportów,

  • eliminacja przestojów czy opóźnień w realizacji/zatwierdzaniu transakcji.

Nowe technologie w logistyce i sprzedaży

Przykładowa platforma zmian dla programisty:

  • automatyczny start akcji w procesie zamówień,

  • nagrywanie szczegółów dyspozycji,

  • rozliczanie płatności,

  • zlecanie wysyłki.

Przewidywane korzyści z automatyzacji oprogramowania:

  • optymalne zarządzanie przepływami towarów i usług w całej organizacji,

  • przyspieszenie procesów obsługi zamówień.

Trendy stojące za automatyką procesów biznesowych

Jak wspominaliśmy w naszym poprzednim artykule (Ponad połowa firm w Europie aktywnie wdraża innowacje (vectio.pl)), od 2019 roku większość przedsiębiorców zainwestowała w programy rozwojowe, wdrażając co najmniej jeden obszar z AI (Artificial Intelligence). Szacuje się, że do końca 2030 roku wartość rynku promującego najnowsze rozwiązania zintegrowane będzie wynosiła ponad 78 milionów dolarów. Aktualne tendencje wskazują na dynamiczny wzrost zainteresowania działaniami, mającymi za zadanie uproszczenie kodu i zwiększenie zakresu automatyzacji, wykonywanej dzięki temu rękami wewnętrznych dostawców. Należy także inwestować w strategie, dające duże pole do popisu tak zwanym RPA Bot (Robotic Process Automation), które zastępują nieoptymalne czynności takie, jak m.in.: kopiowanie, generowanie danych, łączenie się z API itp.

Podsumowanie: który proces zautomatyzować jako pierwszy w 2023 roku?

Zapowiedziane w poprzednich latach trendy w kontekście zarządzania zmianami w procesach biznesowych kreują nowe standardy technologicznego przełomu dla współczesnych liderów. Niezależnie od formy i wielkości prowadzonego biznesu automatyzacja firmy to już nie możliwość, ale konieczność, na której przedsiębiorca winien bazować. Zapoznaj się z korzyściami, płynącymi ze współpracy z doświadczonym partnerem biznesowym i wykonaj z nami analizę Twoich modeli biznesowych. Zmierzmy się wspólnie z wyzwaniami cyfrowej transformacji przyszłości, by podejść do udanej automatyzacji procesów obsługowych i logistycznych. Zapraszamy na Vectio Solutions.